Archives

BICARA TENTANG PERUBATAN JARAK JAUH……

Hanya sebagai satu renungan.. baca dengan minda dan hati terbuka……..

p/s : Ini adalah artikel tentang paranormal… Jika anda tidak mempercayai paranormal, diharap JANGAN dibaca…….

********************************************

“Ada sesetengah daripada kita yang mengalami masalah gangguan makhluk halus, cuba berubat dengan cara jarak jauh… Kadangkala, si tukang ubat berusaha membantu sebaik mungkin, dengan menghantar seberapa banyak bantuan yang termampu.. Ini adalah satu cara yang dilakukan apabila pesakit dan tukang ubat menghadapi kesukaran untuk berjumpa…..

Namun begitu, bagi kes gangguan biasa.. Contohnya kawasan luar dan dalam rumah mengalami gangguan, mungkin dengan menghantar ‘tentera-tentera’ dari jauh, si tukang ubat boleh dapat menyelesaikan masalah ini… Tugas para ‘tentera’ ini, adalah untuk menyerang dan menghalau atau mungkin membunuh jin-jin jahat yang mengganggu kawasan rumah pesakit…..

Namun begitu, bagi pesakit yang sudah diserap oleh jin jahat, contohnya hantu raya.. Cara mengirimkan ‘tentera’ bukanlah suatu jalan penyelesaian….

Walaupun si pesakit diberikan petua dan cara untuk diamalkan bagi memusnahkan jin jahat yang telah menyerap ke badannya… Urusan untuk membunuh jin jahat ini tidaklah semudah yang disangka.. apatah lagi jika sudah bertahun-tahun jin jahat itu menyerap ke badan pesakit dan hidup bersama seperti satu tubuh dua nyawa…….

Memang tidak dinafikan bahawa jin jahat boleh dikalahkan dengan ayat-ayat ALLAHswt… Namun, penyatuan yang terlalu lama di antara pesakit dan jin jahat – termasuklah berkongsi makanan dan sebagainya yang mungkin tidak terfikirkan akal yang waras, membolehkan jin jahat menguasai hampir keseluruhan sistem tubuh pesakit…..

Dan, penguasaan ini mampu menyebabkan pesakit keliru di antara kebenaran dan penipuan… Jin jahat yang asalnya adalah iblis, akan menunjukkan kebenaran di ketika pesakit merasakan ragu-ragu… tetapi, akan menunjukkan kepalsuan apabila si pesakit sudah cukup yakin… Inilah di antara helah yang paling licik dilakukan oleh jin jahat kepada pesakit, iaitu yang lebih jelasnya adalah mangsanya…..

Oleh itu, jika hendak melakukan pengubatan jarak jauh… waima oleh tukang ubat atau ustaz yang paling ampuh pun, haruslah ada pertemuan zahiriah di antara pesakit dengan tukang ubat… Kerana, jika tukang ubat hanya menilai keadaan pesakit dari jarak yang tidak terdedah kepada pancaindera yang lima, hakikatnya adalah sangat sukar baginya untuk menilai situasi yang sebenar….

Memang mudah untuk tukang ubat mengarahkan pesakit untuk melakukan apa saja bagi menjalankan ritual pemulihan… Namun, harus diingat bahawa pesakit adalah berada di bawah kawalan jin jahat yang menyerap ke dalam tubuhnya……

Memang benar ALLAHswt itu lebih berkuasa, namun jangan sesekali kita lupa bahawa perkara yang lain boleh menguasi tubuh dan minda bawah paras sedar manusia.. sehingga manusia boleh tersasar jauh daripada kebenaran, walaupun dia masih boleh menjalani hidup seperti biasa……

Walaupun matanya mampu melihat apa yang mengganggu dan yang cuba menyelamatkannya… namun jin jahat yang telah menguasai hampir keseluruhan hidup dan fungsi tubuhnya itu, boleh menyebabkan kekeliruan dalam dirinya…..

Terkadang, ada sesetengah tukang ubat yang menggunakan ilmu ALLAHswt menganggap bahawa pesakit terlalu tunduk kepada jin jahat yang menyerap ke dalam badannya dan tidak mahu berusaha untuk melawan… Namun, satu yang mungkin tidak disedari oleh si tukang ubat, bahawa jika dia lengkap serba serbi, belum tentu orang lain pun begitu juga…..

Suatu pemaksaan untuk memulihkan diri atau menerima ritual penyembuhan jarak jauh, haruslah disertai dengan pemahaman bahawa adakalanya si pesakit sangat terdedah dengan hasutan dan kekeliruan yang ditimbulkan oleh jin jahat yang mendampinginya.. Inilah masalah yang paling serius……

Jika si pesakit berasakan bahawa keadaan terlalu bahaya baginya, besar kemungkinan pesakit akan berusaha melakukan yang terbaik untuk dirinya tanpa terlalu bergantung kepada tukang ubat yang hanya mendapat khabar dari jauh… Bukan kerana si pesakit sengaja hendak menggagalkan ritual penyembuhan, namun kerana tidak mahu dirinya terlalu keliru hingga kehilangan arah tuju……

Kerana, sekiranya berlaku sebarang masalah kepada dirinya, dia akan terpaksa menghadapinya seorang diri kerana si tukang ubat tidak melihat masalahnya dengan matakepala sendiri… Dan, sudah tentu tidak akan mampu bersama menghadapi situasi pada ketika pesakit menghadapi masalah dengan jin jahat yang telah menyerapi tubuhnya……

Dan, pada hakikat yang sebenar… adalah sangat perlu untuk memusnahkan jin jahat yang menguasai tubuh pesakit terlebih dahulu, sebelum semua gangguan luaran lainnya boleh dimusnahkan……

Dan, perkara ini tidak hanya boleh dilakukan dari jarak jauh atau dengan hanya menghantar ‘tentera-tentera’… Kerana, apabila serang-menyerang itu berlaku di antara jin jahat dan sekutunya dengan ‘tentera-tentera’ si tukang ubat, si pesakit akan ‘berdiri di tengah-tengah’… Jika si pesakit itu tarafnya sama dengan kehebatan si tukang ubat, mungkin dia mampu bertahan… Namun, jika sebaliknya….?

Ini juga sangat menyentuh kepada kebersamaan keadaan yang berlaku dalam ritual penyembuhan, yang biasa dilakukan terhadap pesakit yang diserap atau dirasuk jin jahat… iaitu dengan cara menyepit ibu jari mangsa dan bertanya tentang asal usul jin jahat……

Memang nampak seperti jin jahat terseksa, namun jangan sesekali terlupa bahawa raga jin jahat bersatu dengan tubuh pesakit… Lalu, jika si jin jahat mengalami kesakitan maka pesakit pun akan menderita juga… Namun, adakah jin jahat akan musnah dengan sebegitu mudah…? Anda fikir, anda jawab…..”

*Lalu… bertanyalah kepada diri : Mengapa ALLAHswt menjadikan dunia ini dengan 7 lapisan langit dan 7 lapisan bumi… Dan, di antara lapisan-lapisan itu ada tapisan-tapisan yang tersendirinya pula…. Sehingga menyebabkan berita yang dibawa daripada lapisan teratas langit dan lapisan terbawah bumi, tidak akan sama hasilnya apabila sampai kepada makhluk di tengah-tengah yang menanti… Wallahua’lamm……

image

Sebuah memoir………..
31082013 , 01:53

Advertisements

Petua Islam Untuk Tenangkan Hati

1. Tarik nafas, tenangkan hati.
2. Ambil Wudhu’.
3. Banyakkan Istighfar dan berdoa.
4. Dengan penuh khusyuk, baca Al Quran.
5. Elakkan dari berfikir perkara-perkara lain.
6. Hilangkan segala resah.
7. Pautkan hati pada kesabaran kerana dengan kesabaran jiwa akan kurang tertekan.
8. Qiamulaill. Kerana waktu itu hanya kita berbicara dengan Allah s.w.t. dalan suasana hening dan damai. Rasulullah s.a.w. merupakan qudwatun hasanah dalam cara-cara menghilangkan stres. Baginda senantiasa melaksanakan Qiamulail.
9. Siap siaga untuk berubah. Jangan jadikan stres itu penghalang untuk kita dekatkan diri kita padaNya.

*Kredit kepada :ENSAIKLOPEDIA PETUA MELAYU LAMA

http://www.facebook.com/ePetua

ANDA PERNAH NAMPAK HANTU…..?????

by Wanmalini Ahmad on Saturday, 29 October 2011 at 02:20

Ini adalah apa yang saya dapat belajar daripada seorang kawan…. Saya tidak mengharapkan anda untuk turut sama mempercayainya atau tidak – saya cuma ingin berkongsi sedikit ilmu yang ada pada diri ini untuk semua. Saya pasti ada di antara rakan taulan yang sudah tahu, malah lebih arif daripada saya tentang HANTU ini… Namun, perkongsian ini diharapkan dapat memberi manfaat kepada mereka yang masih belum tahu atau masih keliru….

Pertama sekali, JANGANLAH TAKUT PADA HANTU…. kerana sebenarnya mereka tu semua ada di sekeliling kita… Pada saat kita boleh ternampak mereka tu, adalah di masa mereka bergerak dgn ‘sangat perlahan’ – mengikut tempo pergerakan makhluk halus (*tempo pergerakan biasa mereka adalah sepantas pergerakan cahaya)…

Setiap apa yg manusia panggil HANTU itu adalah makhluk halus/jin…. Mereka hidup dalam dunia yang hampir sama macam kita, cuma di alam lain… Ada di antara mereka yang tak nampak kita, ada yang nampak dan begitu jugalah sebaliknya dengan kita… Jadi, kita tak perlu la takut pada mereka sebab makhluk halus ni pun makhluk ALLAHswt juga…. Malah, percaya atau atau tidak, mereka pun sebenarnya takut dengan kita – tapi mereka jadi berani ganggu kita bila mereka tahu yang kita takut pada mereka…

Hakikatnya, mereka sama macam kita – diperanakkan, berkahwin, beranak, makan, minum, sakit & mati…. Cuma yang mereka tak ada hanyalah jasad macam kita…. Mereka biasanya menjelmakan diri dalam pelbagai bentuk untuk menyembunyikan rupa bentuk sebenar mereka – yang hanya ALLAHswt & mereka sendiri saja yang tahu… Mereka tak ada ilmu magic, melainkan kepantasan bergerak mereka & sikap mereka yang selalu ingin tahu serta belajar itulah yang menjadikan mereka banyak ilmu…

Mereka ni selalu ada & memerhatikan setiap perbuatan manusia serta belajar segalanya…. Ilmu itu pula selalunya diperturunkan kepada generasi baru mereka, sebagai bekalan selepas mereka mati… sama mcm kita jgk la… Dan, ada orang cakap makhluk halus ni hidup beribu-ribu tahun… BENAR, memang usia mereka selalunya panjang – kiranya kalau berbanding usia manusia, bila makhluk halus mencapai usia 100 tahun, sebenarnya mereka baru saja berusia 50 tahun…..Tapi, sebagaimana kita manusia, makhluk halus juga boleh sakit atau disakiti lalu mati…

Jadi, tak semestinya mereka itu hidup beribu tahun tanpa sebarang cacat cela…. Bila tiba usia tua, selalunya sekitar 200 tahun (100 tahun usia manusia) – makhluk halus akan mendapat sakit yang sama macam manusia dapat, termasuklah sakit jantung dan sebagainya… Cuma, selalunya yang buat mereka dapat hidup lama & sihat adalah kerana mereka sangat menjaga pemakanan & memastikan diri terus sihat dengan gaya hidup yang sihat…

Namun, kalau kita melihat dari sudut ‘saka’ – iaitu penjaga yang diwarisi sejak zaman nenek moyang…. tidak banyak di antara mereka itu adalah makhluk halus yang mula-mula sekali diperolehi oleh nenek moyang kita… Bila mencapai usia tertentu, makhluk halus akan pergi menyepikan diri di tempat-tempat tersembunyi contohnya di dalam gua – dan bagi meneruskan perjanjian dengan orang yang dijaganya, makhluk halus ini akan menggantikan tempat saka dengan generasi baru… Ini berlaku kerana makhluk halus SANGAT MENEPATI JANJI – dek kerana sudah berjanji untuk menjaga tuannya & keturunan tuannya itu, maka tanggungjawab itu perlu diperturunkan kepada generasi baru…

Kerana itulah kalau kita terlanjur berubat dengan seorang ‘tukang ubat’ yang menggunakan perantaraan makhluk halus, jangan mudah berjanji atau menerima janji yang dibuat atau disampaikan oleh bomoh itu, kerana ia adalah kehendak makhluk halus/jin yang digunakan tenaga & kemahiran mereka untuk melaksanakan kehendak kita yang disampaikan kepada bomoh – contohnya kita nak sihirkan seseorang supaya dia sukakan kita, atau membalas dendam…. Biasanya, kalau perkara yang diminta kita janji itu berbentuk wang tunai, maka sebenarnya ia BUKAN untuk si makhluk halus, tapi adalah untuk kesenangan hidup bomoh itu sahaja… Kerana makhluk halus/jin tidak memerlukan wang tunai, malah makan & minum mereka pun hanya mengambil zat termasuklah daripada makanan yang kita makan – terutama sekali bila kita makan tanpa membaca Bismillah & doa….

Sebagaimana yang kita tahu, mereka yang membela saka biasanya ada janji-janji tertentu – contohnya si pemilik meminta saka hanya untuk menjaga kebun & sawah ladang, maka bila makhluk pertama yang diambilnya sudah tua & sampai masa untuk menyepikan diri, dia akan menitipkan harta yang dijaganya kepada anak cucunya…. Dan, begitulah seterusnya selagi harta tersebut masih ada…. Jika tidak ada lagi, maka saka mungkin akan bergentayangan mencari harta baru yang hendak dijaga…. Ini termasuklah semua harta benda yang kita ada- walaupun tidak termasuk dalam kandungan janji yang diikat di antara saka pertama dengan tuan pertama (*nenek moyang kita) dahulukala….

Namun, oleh kerana kehidupan mereka hampir sama macam kita, maka ada juga di antara mereka yang tidak taat atas perintah mereka yang lebih tua… Maka mulalah mereka ini mengganggu keturunan tuannya, kadang-kadang tanpa sebab… tapi selalunya kerana suka & jatuh cinta…. Makhluk halus ini ada di antaranya SANGAT CEMBURU, kerana itulah bila dah berkenan dengan seseorang, dia akan pastikan bahawa hanya dia saja yang boleh memiliki orang tersebut – maka itulah kita sebagai manusia, jangan terlalu cemburu & tamak haloba hendak memiliki sesuatu atau seseorang…. Sebab itu lebih kepada mengikut perangai jin….

Orang selalu kata makhluk halus/jin ini sebenarnya BODOH – mengikut sejarah Nabi ALLAHswt SULAIMAN.a.s., semasa memerintah para jin untuk membina sebuah bangunan (*LUPA saya bangunan apa – jika ada yang sudi ingatkan, terima kasih…) – para jin itu pun terus saja mengikut arahan Nabi Sulaiman & bekerja tanpa henti siang dan malam untuk segera menyiapkannya. Namun, dalam pada masa tersebut, Nabi Sulaiman pun meninggal dunia – tapi para jin itu tidak menyedarinya, sehinggalah tongkat Nabi Sulaiman reput dimakan hari….

Hakikatnya, bukanlah para jin itu bodoh tapi mereka sangat taat pada Nabi Sulaiman & takutkan hukuman yang bakal diperolehi jika arahan itu tidak dilaksanakan dengan baik…. Kerana itulah bila disuruh oleh pada dukun atau bomoh untuk melakukan kacau ganggu kepada manusia, makhluk halus ini akan melakukannya bersungguh-sungguh & tidak akan berhenti selagi tuannya tidak menyuruh berhenti…

Pernah kita dengar kisah tentang para Ustaz & Ustazah yang melawan makhluk halus yang mengganggu manusia hanya dengan menggunakan ayat-ayat al-Quran… yang kita tahu sangat ampuh kuasanya dengan keberkatan ALLAHswt…. Namun ada di antara para makhluk halus ini yang melawan bermati-matian sehingga tak berdaya melawan lagi dan terus melarikan diri…. Hakikatnya, ketaatan mereka kepada tuan (*bomoh) dan ketakutan atas hukuman yang akan diberi tuannya, menyebabkan makhluk halus ini sanggup melakukan apa saja… Tapi, apabila mereka ‘diserang’ – maka jasad manusia yang mereka tumpang juga akan menerima akibatnya…. Tubuh badan mangsa dijadikan perisai oleh makhluk halus ini untuk menangkis serangan ayat al-Quran….

Dan, satu lagi pesan kawan saya – jika orang Buddha main mercun, hantu lari… tapi jika orang Islam main mercun, hantu datang….. Kenapa mereka datang…??? Kerana mereka sukakan situasi itu & sengaja menggalakkan umat Islam membazir duit & mengganggu orang lain…. Makhluk halus yang jenis ini, biasanya dari golongan yang nakal… Kalau jahat, biasanya mereka buat lebih daripada apa yang kita dapat lihat….

Percaya atau tidak, apa yang selalu ditunjukkan dalam TV dan FILEM tentang hantu ini… semuanya memang betul kewujudannya di kalangan hantu…. apa yang dikongsikan oleh penulis skrip & pengarah filem atau drama itu, adalah apa yang mereka sendiri pernah nampak atau TER-nampak….

Banyak lagi perkongsian yang saya ada jika berkisar tentang makhluk halus.jin ini…. yang disampaikan kepada saya oleh seorang kawan yang belajar tentangnya melalui pengalaman hidupnya sendiri…. Namun, saya rasa cukuplah sampai di sini saja yang perlu dikongsi…. Jika nak tau lebih banyak, boleh tanya dalam ruangan komen – tapi jika anda membaca nota ini melalui LINK SHARE, saya mohon MAAF kerana besar kemungkinan tak dapat menjawab soalan anda….

Bagi mereka yang tahu lebih banyak daripada saya, terima kasih jika sudi turut sama berkongsi maklumat & pengetahuan itu…. MAAFlah sebab saya tak mampu berkongsi Nas & Hadith berkaitan makhluk halus ini, kerana pengetahuan saya dalam bidang itu masih terlalu cetek… Apa yang saya kongsikan di sini hanyalah daripada penceritaan hati ke hati dengan kawan saya tu…. TIADA NIAT MENUNJUK PANDAI atau MENGAJAR SESIAPA, cuma berkongsi pengetahuan yang tidak seberapa….. Wallahualam…..