Archives

Panic Attacks and Anxiety Linked to Low Vitamin B and Iron Levels

by: Jonathan Benson – Natural News

On the off chance that you experience the ill effects of tension or get occasional panic attacks marked by episodes of hyperventilation, you could only be encountering the symptoms of a basic supplement inadequacy that is effortlessly correctable, as per as per Jonathan Benson of Natural News.

This unquestionably seems to have been the situation with 21 individuals who took an interest in a late study based out of Japan, which recognized an absence of both vitamin B6 and iron among members who experienced panic or hyperventilation episodes.

The generally small study assessed supplement levels among a gathering of members with fluctuating degrees of uneasiness and frequencies of panic and hyperventilation episodes, some of which brought about emergency room visits. A control gathering was additionally assessed, and its members’ supplement levels contrasted with those of the essential gathering.

Upon assessment, scientists noted that both vitamin B6 and iron were inadequate in the subjects with nervousness and hyperventilation issues, while those in the sound gathering had sufficient levels of these critical supplements. B vitamins and iron are especially essential for the amalgamation of tryptophan into serotonin, a neurotransmitter that manages not only disposition and mental soundness, but rest and cardiovascular capacity.

“These results suggest that low serum concentrations of vitamin B6 and iron are involved in PA (panic attacks) and HVA (hyperventilation),” said the creators in their research conclusion.  “Further studies are needed to clarify the mechanisms involved in such differences.”

You can read the full study, which was distributed in the Japanese journal Acta Medica Okayama, here: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23603926

Supplementing with entire nourishment based vitamins may advance better mental wellbeing. Despite the fact that this specific study did not recognize a connection between general insufficiencies of other B vitamins like B2 and B12 and high recurrence or power of panic attacks, all B vitamins are essential for sound mind and real capacity. A lack in any B vitamins, as it were, can prompt mental wellbeing issues, which is the reason it is critical to hold your levels under wraps.

“Chronic stress, poor diet, and certain medical conditions can deplete the body’s stores of vital nutrients,” explains one source about the important of B vitamins. “

Many of those who suffer from agoraphobia (fear of crowded spaces or enclosed public places) are deficient in certain B complex vitamins, and this may be the case for other anxiety-related conditions as well. Symptoms of vitamin B deficiency may include anxiety, restlessness, fatigue, irritability, and emotional instability.”

In the event that you are looking to supplement with B vitamins, make sure to buy entire food-based varieties like those delivered by organizations like Megafood and Garden of Life. Entire nourishment based supplements of any sort are not just preferable consumed by the body over their synthetic counterparts,however they are likewise healthier than standard, common vitamins and better fit for giving ideal restorative advantage.

“Vitamins are made up of several different components – enzymes, co-enzymes, and co-factors – that must work together to produce their intended biologic effects,” explains Dr. Ben Kim. “The majority of vitamins that are sold in pharmacies, grocery stores, and vitamin shops are synthetic vitamins, which are only isolated portions of the vitamins that occur naturally in food.”

FOR THIS ARTICLE :
Reference: http://www.undergroundhealth.com
Original article source: http://www.naturalnews.com

****************************************

What are the symptoms of ANXIETY?

Many people suffer from anxiety attacks when they are in public places or away from their safe home environment.

Excessive, irrational fear
The primary symptom linking all anxiety disorders is an excessive and often irrational fear or worry about a particular situation, place or thing. Other emotional symptoms can be present and can occur frequently, or even become a part of your personality.

Unable to stop worrying
Are you unable to stop worrying about everyday events and situations? Perhaps you are unduly concerned about things such as money, school, work, and family or health issues? While everybody worries to some degree at some time about such issues, people with GAD are unable to stop fixating on the issue and they spend all their time constantly worrying.

Cannot build relationships
Do you find that you cannot build or maintain lasting relationships or enjoy social activities with your friends or peer groups?

FOR THIS ARTICLE :
Reference : http://www.learnaboutanxiety.com

Credits : http://www.healthyfoodhouse.com/

Advertisements

Lucukah Ramalan Kiamat 21122012…???

Ramai yang mempertikai dan mempersendakan ramalan hari Kiamat yang dibuat oleh Kaum Maya, sebuah puak yang hidup di zaman mesopotamia di Colombia, melalui hitung putaran lengkap kalendar mereka yang terkenal agak panjang (*Rujukan : http://aimanayie.blogspot.com/2012/04/kalender-mayan.html).. Tapi, ramai yang tidak melihat ia sebagai sesuatu yang perlu dikaji dan difikirkan secara rasional…

MAAF, bukanlah saya bermaksud yang saya mempercayai ramalan tersebut, kerana sebagaimana yang kita sedia maklum, Kiamat adalah di dalam kekuasaan ALLAHswt sepenuhnya.. Dan, tidak juga saya mempersoalkan tindakan pihak-pihak yang mempertikai ramalan tersebut…

Cuma saya ingin menyentuh sedikit mengenai rasionalisma ALLAHswt mewujudkan Kaum Maya yang mahir dalam bidang astrologi lalu mampu mencipta kalendar mereka sendiri walaupun tanpa sebarang peralatan moden apatahlagi produk IT.. Malah, mereka wujud SEBELUM zaman Nabi ISA.as lagi (*Rujukan : http://hazimahmad.blogspot.com/2012/03/kiamat-2012.html) – yang mana pada ketika itu, Islam masih asing lagi di mukabumi ini.. Lalu, apabila kiraan pusingan kalendar mereka tamat pada 21.12.2012, mereka membuat andaian bahawa dunia akan hancur lalu membentuk sebuah dunia baru…

Pernahkah kita terfikir kenapa ALLAHswt mewujudkan fenomena ini..?? Mungkin pendapat saya agak keterlaluan dan tidak boleh diterima ramai, namun sukalah hendak saya katakan, bahawa saya beranggapan ALLAHswt hendak melihat sejauh mana umatNYA memberi perhatian kepada amaran yang disampaikan olehNYA dalam pelbagai bentuk…

BENAR.. sesungguhnya Kiamat itu benar, dan ALLAHswt telah menyebutnya di dalam al-Quran yang sepatutnya menjadi pegangan hidup setiap umat Islam di dunia ini.. Itu adalah sebenarnya AMARAN KEDUA daripada ALLAHswt kepada umatNYA, setelah AMARAN PERTAMA melalui Ramalan Kaum Maya tidak diperdulikan oleh dunia.. Bukankah rahsia ini dibuka semula oleh para Saintis Barat, yang dipercayai BUKAN beragama Islam..?? Yang mana telah disalahertikan oleh manusia sejagat, kebanyakannya oleh mereka yang beragama Islam, sebagai propaganda Barat dan pihak tertentu untuk memesongkan aqidah umat Islam…

Bukankah telah banyak kita melihat tanda-tanda kecil Kiamat yang ALLAHswt tunjukkan..?? Malah, sedar atau tidak, tanda-tanda itu kini sudah semakin membesar dengan beberapa musibah dan kematian beramai-ramai umat Islam, hampir di seluruh dunia.. Apakah kita sedar dan mulai berasa gentar dengan amaran ALLAHswt ini..?? Mungkin segelintir yang benar-benar takut dan kembali atau terus menyerahkan diri kepada ALLAHswt dengan taat setia, sambil membayangkan bahawa mungkin hari ini (211220012) kita tidak akan lagi dapat melihat dunia.. Namun, ramai lagi yang sengaja membutakan matahati dengan menganggap ini semua lelucon orang gila yang tidak mempercayai kekuasaan ALLAHswt.. Lebih menyedihkan, ada pula pihak yang terburu-buru membeli segala barang keperluan sebagai persediaan menghadapi Kiamat.. habis segala bekalan beras, gula dan tepung serta selimut dan pakaian yang dianggap sesuai pun diborong di kebanyakan tempat…

Kalau sudah begitu taksub dan takut dengan kemungkinan berlakunya Kiamat, kenapa kita tidak memenuhi semua rumah-rumah ibadat mengikut agama masing-masing, lalu memohon ampun dan bertaubat ke atas segala dosa-dosa kita yang lalu..?? Begitu pun, bukanlah kita harus pula mengeji dan memperlekehkan ramalan Kiamat oleh Kaum Maya itu, kerana sesungguhnya kita tidak akan tahu andai ramalan itu mampu menjadi sesuatu yang benar…

Sayugia, saya menyeru kepada semua rakan taulan pembaca sekelian, sekiranya kita mendengar atau mendapat ramalan tentang sesuatu.. usahlah cepat kita mempertikaikannya.. Walaupun besar dosanya bagi kita mempercayai sesuatu ramalan, namun dari segi positifnya, kita perlu juga meneliti dan mengambil iktibar terhadap apa yang diketengahkan, kerana kita mungkin tidak mampu faham bagaimana sebenarnya ALLAHswt berkomunikasi dengan kita.. Biarpun al-Quran adalah qalam ALLAHswt yang hakiki, namun usahlah kita mempertikaikan juga segala bentuk komunikasi antara DIA dan kita samada melalui mimpi, gerak hati ataupun ramalan itu sendiri…

WALLAHUA’LAM….

Don’t Go to Sleep Angry…

The old anecdotal saying that you should never go to sleep angry just got backed up by science, thanks to UMass Amherst neurosciences. Their study concludes that if you have a negative emotional response — their examples were for viewing an unsettling picture or experiencing a traumatic event—the response is reduced if you stay awake afterwards. If you go to sleep immediately, the response is “protected,” meaning that when you are exposed to the effect again, your negative response will be just as negative as the first time.

The scientists pointed to PTSD sufferers, or witnesses to accidents as examples of how their conclusion is applicable in practical terms. If a witness to a gruesome accident remains awake after the event, the next time they see a reproduction or photograph of the scene, their emotional response will be much lower than if they had slept right after.Researchers even said that their brains are actually averse to going to sleep, as a defense mechanism.

Just because you’re a unlikely to witness a horrific accident doesn’t mean these findings can’t be applied to your life. Any negative emotion, like an argument with a spouse or a disagreement at work can cause negative emotions. The study points to the practice that you should try to resolve these feelings before you go to sleep so that you can have a less visceral reaction to the problem in the morning.

Blogs & comments – Write and share your thoughts every day and read what others have to say!

Credits to : http://kankar.peperonity.com

Bagaimana Menghadapi Dejavu Kesedihan…

Pernahkah anda dikecewakan berulang kali oleh seseorang? Walaupun anda telah cuba menjelaskan kepada sidia bahawa anda akan terluka kerana peristiwa itu, namun setelah berbaik semula, sidia akan menyakiti hati anda lagi dengan perkara yang sama. Pasti sakitnya terasa sangat, kan?? Nak ditinggalkan sidia tu, rasa sayang pulak. Nak diteruskan hubungan, hati sakit selalu. Akhirnya, apa tindakan yang mampu anda lakukan?

Ramai di antara kita yang mengambil tindakan untuk mendiamkan diri dan menerima sahaja apa yang berlaku. Melalui segalanya dengan perasaan yang terluka, memang tidak mudah. Tanpa kesabaran dengan tahap tertinggi, sudah pasti ada yang hampir atau telah gila dek tekanan yang melampau. Jika dibiarkan, lama-lama nanti akan memakan diri sendiri.

Namun, sebaiknya kita selidik dulu apakah punca sebenar sidia melakukan hal seumpamanya. Mungkin ada permasalahan yang mendorong sidia cenderung melukakan hati orang yang disayanginya. Mungkin juga ada perkara yang pernah berlaku dalam hidupnya di masa lalu, hingga membuat sidia berasa perlu membalas perkara seumpamanya terhadap orang lain.

Pendekata, kesan daripada kelukaannya di masa lalu, mungkin telah menjadikan dia seorang pendendam dan secara tidak langsung anda pula menjadi mangsa. Sekiranya anda benar-benar menyayangi sidia, cubalah fahami hati dan sikapnya secara menyeluruh. Cuba letakkan diri kita di dalam situasi orang yang tersayang, yang bersikap suka melukakan itu. InsyaALLAH, kita pasti akan dapat memahaminya dengan mudah.

Melalui satu perbincangan dengan seorang rakan baru-baru ini, saya terkedu dengan pendapatnya yang walaupun masuk akal tetapi kedengaran agak kejam di telinga saya. Katanya, orang yang bersikap suka melukakan hati orang walaupun  tahu dia tidak sepatutnya melakukan perkara seumpamanya, besar kemungkinan berada di dalam golongan orang yang mempunyai masalah jiwa.

Bukanlah hendak mengatakan sidia gila, namun maksud sebenar teman saya itu ialah tekanan daripada peristiwa yang telah mengguris perasaan sidia itu sangat berat sehingga menyebabkan sidia bertindak di luar kawalannya sendiri. Walaupun jauh di sudut hati, sidia tidak bermaksud untuk melakukan hal-hal yang boleh menyakiti hati anda secara berulang-ulang, namun sidia terdorong melakukannya kerana di sebalik semua itu, sidia mendapat kepuasan apabila melihat anda terluka.

Memang kasihan melihat orang yang mempunyai masalah seumpama ini, kerana sidia adalah mangsa keadaan dan akibat daripada itu, menjadikan orang lain mangsa sepertinya agar kesakitan dapat dikongsi bersama. Sekiranya tak tahan sabar, sudah pastilah akan berlaku lebih banyak pergaduhan dan perpisahan dalam sesuatu hubungan. Biarpun kita memahami segalanya, namun hati siapakah mampu menerima semua perkara yang berlaku berulang-ulang?

Jadi, saya cuba mencari konklusi di dalam perkara ini. Hasil perbincangan dengan teman tadi, kami sependapat bahawa jika kita mengalami perkara ini dengan sidia, jalan terbaik adalah untuk menjarakkan diri daripada sidia. Namun begitu, janganlah kita memutuskan hubungan kerana pasti ada jalan untuk memperbaiki semua kepincangan. Jika kita mengambil keputusan untuk berpisah, maka besar kemungkinan kita akan kehilangan sesuatu yang telah ditakdirkan untuk kita. Biarpun sakit untuk meneruskannya, namun dengan sedikit lindungan keimanan, kita pasti mampu melalui segala dugaan.

Sepanjang masa kita menjauhkan diri, sering-seringlah ‘menjenguk khabar’ sidia walaupun  hanya dari kejauhan saja. Perlu kita lihat perubahan sidia sepanjang berjauhan. Jika benar-benar wujud ikatan kasih sayang yang kuat di antara kita dan sidia, sehingga menyebabkan kita susah hendak berpisah dengannya walau telah berkali-kali mencuba, maka pasti sidia juga akan merasai kehilangan kita sebagaimana kita rasa kehilangannya.

Mungkin kerana sidia tahu bahwa kita sering mengikuti perkembangannya, maka sidia akan sengaja mengulangi perbuatan yang boleh menyakiti hati kita, ambillah pendekatan untuk diam, sabar dan lihat. Andainya perbuatan itu disengajakan tanpa sebarang niat sebenar, hanya sekadar untuk mengusik hati kita, biarkan saja sidia melayan ‘hobinya’ melukai hati kita. Kerana sebenarnya, jauh di sudut hati, sidia langsung tidak behasrat untuk benar-benar melukai hati kita hingga menyebabkan sidia kehilangan kita.

Di samping itu, teruslah berdoa kepada ALLAHswt agar sidia diberikan taufiq dan hidayah untuk tersedar daripada sikap negatifnya dan kembali menyayangi kita dengan setulus hati. Ingat selalu, bahwa ALLAHswt sentiasa mendengar, menerima dan memaqbulkan doa umatNYA. Hanya minta yang terbaik untuk sidia dek kasih sayang yang telah terbina sahaja, yang mampu melindungi sidia daripada hasutan hati kecilnya untuk terus melukai kita. Mungkin doa kita lambat ditunaikan, tapi jangan berhenti meminta. Kerana di suatu masa, tanpa anda sedari, doa itu akan dimaqbulkan juga. InsyaALLAH.

Namun, sekiranya hati tak mampu lagi menahan, bermunajatlah kepada ALLAHswt dan minta sebarang petunjuk samada perlu kita meninggalkan sidia atau sabar dan meneruskan hubungan. Dalam konteks ini, sekiranya sidia memang ditakdirkan untuk kita atau ditakdirkan untuk menjadi sahabat sejati kita tanpa wujudnya cinta, kerana mungkin hanya kita yang mampu mengubahnya, maka biar sekeras mana pun kita cuba meninggalkan sidia, dia akan tetap datang kembali dalam hidup kita.

Di saat dia kembali, anda buatlah keputusan mengikut gerak hati. Jika jauh di sudut hati, sidia masih lagi mendapat tempat teratas dalam senarai orang tersayang, maka perlulah anda mempertimbangkan untuk menerimanya dengan hati terbuka. Maafkan segala kesalahannya, walaupun yang belum dia lakukan, tapi anda tahu akan dia buat selepas kembali bersama. Kerana besar kemungkinan akibat dikecewakan berulang kali di masa lalunya, sidia tidak dapat mengawal ketagihan untuk melukakan hati orang lain pula. Cuma malangnya, anda telah berada di tempat mangsa pada waktu yang tak terduga.

Penyakit hati yang ada kaitan dengan psikologi, adalah sesuatu penyakit yang sukar hendak diubati. Hanya dengan kesabaran dan keimanan serta sikap memahami sahajalah yang mampu memastikan anda sentiasa ada ruang untuk membantu sidia. Berikan dia peluang untuk merenung segala perbuatannya dan berfikir secara matang untuk mengubah dirinya sendiri, dengan bantuan anda pastinya. Kerana, setiap yang ALLAHswt berikan kepada kita itu, ada hikmahnya. Dan, kehadiran sidia dengan masalah seumpamanya, merupakan ujian daripada ALLAHswt untuk melihat sejauh mana kita mampu bertahan.

Sekiranya anda rasa tidak mampu untuk meneruskan hubungan, kerana bimbang anda tidak sanggup menghadapi segala ujian, maka mungkin pemutusnya ada di tangan anda. Cuma, apa yang menyedihkan, ialah hakikat bahwa di sebalik amanah yang ALLAHswt berikan kepada anda untuk berusaha membantu sidia mengatasi masalahnya, anda telah menambahkan kedukaan di hati orang yang anda sayang dan pastinya sangat menyayangi anda. Hanya kerana sikap terburu-buru anda ingin melepaskan diri daripada kekangan dejavu kesedihan, maka anda bertindak kejam terhadap seorang yang lemah jiwa dan mudah terluka hanya kerana cinta. Fikir-fikirkanlah…

METROSEKSUAL BUKAN GAY

Dulu, saya hairan apabila melihat seorang rakan lelaki meminjam busa pencuci muka seorang rakan wanita untuk mencuci mukanya. Ketika itu, saya fikir untuk apalah seorang lelaki mencuci muka macam orang perempuan. Anak jantan mestilah bersikap macam jantan, kan? Bab-bab cuci muka ni, kerja orang perempuan. Kalau orang lelaki buat, dah macam pondan la pulak.. Alaahai…

Tapi, apabila saya meningkat dewasa (*skang ni dah tua la, hehehe..) – tumpuan saya agak menjurus kepada keperluan setiap orang untuk menjaga kebersihan diri. Oleh itu, tak kira wanita mahupun lelaki, harus menitikberatkan penjagaan diri – termasuklah mencuci muka dan menjaga cara pemakaian.

Kata orang : “Kalau kita nak tengok taraf kesihatan seseorang, kita tengok pada keadaan kulitnya. Kalau kulitnya licin, bersih dan bebas jerawat atau jeragat, itu bermakna dia memiliki tahap kesihatan yang baik“. Oleh sebab selalunya fokus utama kita adalah kepada wajah seseorang, maka adalah sangat penting untuk menjaga kebersihan kulit muka.

Kemudian, kekemasan penampilan seseorang juga harus lebih baik dan menarik. Ini melibatkan cara berpakaian dan sikap peribadi kita apabila berada di dalam kelompok ramai. Kalau kita kelihatan selekeh, berapa ramai orang yang sudi nak menghampiri..??

Tapi malangnya, ramai orang yang mengaitkan seorang lelaki yang suka menjaga penampilan dirinya, adalah seorang GAY. Kecenderungan golongan Metroseksual menjaga penampilan diri seperti kaum wanita, dikatakan bertujuan untuk ‘menjual diri’ di kalangan kaum sejenis, kerana kononnya kebanyakan wanita lebih sukakan lelaki yang bersikap seperti jantan – kelihatan kasar & mampu melindungi. Yang comel-comel, bersih-bersih ni PONDAN – kononnya kata mereka…

Memang tidak dinafikan bahwa ramai di antara lelaki Metroseksual ni, berlagak lembut dan sopan santun. Namun begitu, tak semua lelaki lembut itu PONDAN dan menyukai kaum sejenis mereka. Kebanyakan daripada lelaki GAY berperawakan persis lelaki sejati, sehingga mampu mencairkan iman kebanyakan wanita. Ramai wanita yang menganggap lelaki seperti ini adalah LELAKI SEJATI, sedangkan mereka tidak ada keinginan langsung untuk ‘menjaga’ wanita..

Namun begitu, tidak juga setiap lelaki Metroseksual itu adalah seorang GAY. Kerana hakikatnya, mereka ini suka dipandang lebih menarik dan mudah didekati oleh teman wanita mereka. Kebersihan diri dan kemantapan personaliti adalah salah satu daya tarikan yang paling penting bagi seseorang lelaki di zaman sekarang. Zaman lelaki selekeh untuk nampak jantan di kalangan wanita, sudah lama berlalu. Lelaki selekeh punyai peluang yang sangat kecil untuk mendapat perhatian daripada wanita – itulah hakikatnya sekarang ini.

Kalau anda, golongan wanita, mengharapkan untuk mendapat perhatian daripada lelaki Metroseksual, anda perlulah bersedia menerima cara mereka yang mengutamakan kebersihan dan penampilan diri. Kalau anda kurang menjaga kedua-duanya, lebih baiklah anda mula dari sekarang. Dan, jangan cepat membuat andaian bahwa golongan ini GAY kerana anda sendiri pasti tidak mahu dianggap lesbian hanya kerana semata-mata anda sukakan wanita yang cantik dan pandai bersolek, kan…???

ONE FOR THE NAVY

Navy, Then and Now

Then – If you smoked, you had an ashtray on your desk.
Now – If you smoke, you get sent outside and treated like a leper, if you’re lucky.

Then – Mail took weeks to come to the ship.
Now – Every time you get near land, there’s a mob topside to see if their cell phones work.

Then – If you left the ship it was in Blues or Whites, even in home port.
Now – The only time you wear Blues or Whites is for ceremonies.

Then – You wore bell bottoms everywhere on the ship.
Now – bell bottoms are gone and 14 year-old girls wear them everywhere.

Then – You wore a Dixie cup all day, with every uniform.
Now – It’s not required and you have a choice of different hats.

Then – If you said “damn”, people knew you were annoyed and avoided you.
Now – If you say “damn” you’d better be talking about a hydro electric plant.

Then – The Ships Office yeoman had a typewriter on his desk for doing daily reports.
Now – Everyone has a computer with Internet access and they wonder why no work is getting done.

Then – We painted pictures of pretty girls on airplanes to remind us of home.
Now – We put the real thing in the cockpit.

Then – Your girlfriend was at home, praying you would return alive.
Now – She is on the same ship, praying your condom worked.

Then – If you got drunk off duty, your buddies would take you back to the ship so you could sleep it off.
Now – If you get drunk off duty, they slap you in rehab and ruin your career.

Then – Canteens were made out of steel and you could heat coffee or hot Chocolate in them.
Now – Canteens are made of plastic, you can’t heat them because they’ll melt, and anything inside always tastes like plastic.

Then – Our top officers were professional sailors first. They commanded respect.
Now – Our top officers are politicians first. They beg not to be given a wedgie.

Then – They collected enemy intelligence and analyzed it.
Now – They collect our pee and analyze it.

Then – If you didn’t act right, they’d put you on extra duty until you straightened up.
Now – If you don’t act right, they start a paper trail that follows you forever.

Then – Medals were awarded to heroes who saved lives at the risk of their own.
Now – Medals are awarded to people who show up for work most of the time.

Then – You slept in a barracks, like a soldier.
Now – You sleep in a dormitory, like a college kid.

Then – You ate in a Mess Hall or Galley. It was free and you could have all the food you wanted.
Now – You eat in a Dining Facility. Every slice of bread or pat of butter costs, and you can only have one.

Then – If you wanted to relax, you went to the Rec Center, played pool, smoked and drank beer.
Now -You go to the Community Center and can still play pool, maybe.

Then – If you wanted a quarter beer and conversation, you could go to the Chief’s or Officers’ Club.
Now – The beer will cost you three dollars and someone is watching to see how much you drink.

Then – The Exchange had bargains for sailors who didn’t make much money.
Now – You can get better merchandise and cheaper at Wal-Mart.

Then – If an Admiral wanted to make a presentation, he scribbled down some notes and a YN spent an hour preparing a bunch of charts.
Now – The Admiral has his entire staff spending days preparing a Power Point Presentation.

Then – We called the enemy things like “Commie Bastards” and “Reds” because we didn’t like them.
Now – We call the enemy things like “Opposing Forces” and “Aggressors or Insurgents” so we won’t offend them.

Then – We declared victory when the enemy was dead and all his things were broken.
Now – We declare victory when the enemy says he is sorry and won’t do it again.

Then – A commander would put his butt on the line to protect his people.
Now – A commander will put his people on the line to protect his butt.

Thank God I was in the “Old Navy”. And proud of it.

POINT PENTING BAJET 2013


Taknak komen banyak.. sebab nanti dikatakan tak tau bersyukur.. Tapi, sejak berhenti kerja makan gaji & bekerja sendiri, saya tak nampak apa lagi kelebihan Bajet untuk diri saya.. Kononnya ada peruntukan pinjaman tanpa faedah & sebagainya untuk peniaga kecil – contohnya Amanah Ikhtiar Malaysia, tapi bila saya cuba mohon, macam-macam pulak syaratnya termasuk la nak siasat tinggal kat rumah ada perabot ke tidak, bawak kereta mewah ke tidak (*tak tau pulak TIARA tu tergolong dalam jenis-jenis kereta MEWAH..) & sebagainya.. Sedangkan di kampung sebelah, ada peniaga yang miliki van & kereta, dapat pulak pinjaman RM2k tu..

Lagi satu, bila saya dah jadi ibu tunggal ni (*walaupun saya takde anak, tp orang tak nak panggil saya ibu tunggul, hehehe..) – saya tak nampak sejauh mana keutamaan bantuan diberikan kepada ibu tunggal.. Malah, ada ibu tunggal warga emas di kampung saya pun ditarik balik bantuannya selepas diluluskan, dengan alasan dia ada dapat pencen Arwah suaminya & anak-anaknya pun bekerja.. So, apa lebihnya diadakan Bajet tu..??

Ndak lagi dalam Bajet 2013, harga gula dinaikkan tapi bakal pembeli handphone pulak dapat rebat.. Kenapa diberikan kemudahan untuk beli handphone 3G untuk pelajar.. sedangkan besar kemungkinan akan menambahkan jumlah video lucah 3gp rakaman sendiri atau memudahkan remaja mengakses laman web lucah..?? MAAF la kalau saya salah cakap.. tapi kalau kat kafe siber pun kita boleh jumpa remaja melayari laman web tak senonoh, apatah lagi kalau masing-masing dah ada handphone 3G sendiri..??

FIKIR-FIKIRKANLAH……..