CORAT CORET BANJIR 2014 – Pt. I

NOTE : COPY & PASTE WITHOUT EDITING…
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kalau dengaq kuliah SYEIKH tadi memang nak nangis
Nabi bila langit mendung, muka nabi berubah terus. Saidatina Aisyah tanya kenapa muka nabi berubah bila tgk langit mendung, jawab nabi sebab waktu mendung ni bala ALLAH turun. Kesian tgk SYEIKH tadi. Mcm tak larat ja
(Syeikh demam)
SYEIKH kata langit skrg ni tahap voltan paling tinggi dah
Tunggu masa bala nak turun.
Bala, selagi tak turun, kita boleh solat hajat, mintak jangan turun

Tapi bila dah turun, kita mintak pada ALLAH, ALLAH tolak. ALLAH tk terima dah
SYEIKH kata, dia mcm nak suruh menteri kedah panggil semua rakyat kedah buat solat hajat di stadium darul aman. Doa mintak ampun. Mintak tak turun bala
Tenat dah skrg ni
SYEIKH paling takut 26,27 ni langkawi nak buat pesta
Dah pilih tarikh 26 tu tarikh bekas tsunami dulu
Org dok tahan tak bagi bala turun. Depa pi buat pesta pulak. Seolah olah dok panggil bala ALLAH turun
Tengok langit. Mendung ja. Berapa hari dah takda matahari
Awan hitam dok tahan air. Tengok langit. Taktau berapa ratus ribu tan air dok ada. Empangan langit besar, tak boleh lawan empangan kita
Kalau turun tu.. Eh, taktau la
Takut dengaq SYEIKH cerita. Ni cerita balik apa SYEIKH cakap tadi
Bala ALLAH turun waktu malam, siang pagi waktu dhuha
Tengok banjir di perlis, kelantan, terengganu, pahang. Tengok kajian. Air naik waktu malam/waktu dhuha
Tafsir. Kat ayat last tafsir tu, bertakwalah kepada ALLAH dan ketahuilah hukum ALLAH itu teramatlah berat
Lepas habis tu SYEIKH cerita
Takutt
SYEIKH kata baru ni puting beliung dkt sabak bernam
Tuhan tak turun dkt rumah orang
Tuhan bg dkt sawah padi.
Tengok banjir punya teruk, tak ramai sgt yg mati
ALLAH nak turun bala pun masih dia bagi rahmat
Tuhan tak kejam. Tapi manusia yg kejam terhadap diri sendiri
ALLAH takkan jadikan sesuatu itu sia sia
Mesti ada sebab kenapa ALLAH buat mcm tu
Seolah olah petanda
Tapi kalau kita masih tak paham. Masih tak sedar2, taktau laa
Mcm banjir di kelantan. Menteri kata banjir luar biasa
Tengok rantau panjang. Kereta habis hanyut mcm tsunami
Sebab apa tu? Sebab kelantan nak buat hukum hudud
Tapi ada hat orang2 yg dok tentang
Rahmat ALLAH turun dkt org baik ja
Tapi bala ALLAH turun tak kira baik jahat, semua kena

Kredit : Norsheela Abdul Hamid (FB)

Aiman Abadi
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam suatu saat pernah meminta diturunkan hujan. Kemudian ketika hujan turun begitu lebatnya, beliau memohon pada Allah agar cuaca kembali menjadi cerah. Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berdo’a,
اللَّهُمّ حَوَالَيْنَا وَلَا عَلَيْنَا,اللَّهُمَّ عَلَى الْآكَامِ وَالْجِبَالِ وَالظِّرَابِ وَبُطُونِ الْأَوْدِيَةِ وَمَنَابِتِ الشَّجَرِ
“Allahumma haawalaina wa laa ’alaina. Allahumma ’alal aakami wal jibaali, wazh zhiroobi, wa buthunil awdiyati, wa manaabitisy syajari [Ya Allah, turunkanlah hujan di sekitar kami, bukan untuk merusak kami. Ya Allah, turukanlah hujan ke dataran tinggi, gunung-gunung, bukit-bukit, perut lembah dan tempat tumbuhnya pepohonan].” (HR. Bukhari no. 1014)
Syaikh Sholih As Sadlan mengatakan bahwa do’a di atas dibaca ketika hujan semakin lebat atau khawatir hujan akan membawa dampak bahaya. (Lihat Dzikru wa Tadzkir, Sholih As Sadlan, hal. 28, Asy Syamilah)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s